www.cabrio.cz

1986 BAZ MNA 900 P1

Výrobce: BAZ - Bratislavské automobilové závody

Model: MNA 900 P1 - Malý nákladní automobil o nosnosti 900 kg  Prototyp 1

Rok výroby: 1986

Max. rychlost: 120 km/h, 1300 ccm

Výkon motoru: 45 PS

Počet vyrobených kusů: 1 kus

Historie: vůz je místněn v depozitu - Muzeu socialistických vozidel  v Železném Brodě


MNA 900 - nadčasový design se slabým motorem

Exteriér nové MNA 900 byl vyvinut týmem designérů BAZ, interiérových expertů a karosářů (Tibor Sýkora, Peter Jurík, Branislav Jelenčík a mnoho dalších), v čele s Milanem Birošem.

V srpnu 1985 byl dokončen úplně první prototyp MNA 900 P1, bohužel se slabým motorem Š 742.13 s výkonem 58 koní zvednutým z vozu Škoda 130 koní. Bylo docela zajímavé, že včlenily světla a zpětná zrcátka připravovaného vozu Škoda Favorit, který byl poté veřejně představen o dva roky dál.
MNA 900 a MNA 1000

MNA 1000 a dále…

V lednu 1988 byla zástupci Sovětského svazu pověřena československá delegace automobilového průmyslu, kterou se AZLK Moskva (Avtomobilny Zavod imeni Leninskogo Komsomola) chystá vyvinout koncepčně téměř totožné vozidlo s MNA 900.

Obě strany se setkaly v únoru 1988 a začaly intenzivní práce na MNA 1000 a AZLK 3733. To byla nabídka od AZLK dodávat a
řádný pohon předních kol s vhodným motorem, spojkou a převodovkou, která podnítila spolupráci. Ačkoli všechno vypadalo slibně, vyskytly se komplikace, protože podmínky nebyly přesně dohodnuty a při uvádění prvních tří motorů do provozu existovaly technické potíže.

Zajímavé je, že benzínové i naftové motory byly vyvinuty ve spolupráci s anglickou společností Ricardo a AZLK dokonce vybudovala pro svou výrobu obrovskou továrnu.
MNA 1000
AZLK 3733. Zdroj: https://wroom.ru/cars/moskvich/3733

Ačkoli tu byl nyní mezinárodní tým, byl to právě Biroš, který přinesl moderní aerodynamický tvar, který byl vývojem prototypu MNA 900.

Futuristická přední světla, která jsou nejvýraznějším prvkem automobilu, byla přizpůsobena. Přesně kopírují velmi silnou linii, která definuje přední kapotu vozidla a plynule přechází do sloupku A. Čistota tvaru spolu s dynamikou vyváženého složení dává užitkovému vozu progresivní a nezaměnitelnou tvář. Dnes se MNA 1000 představí v Dopravním muzeu v Bratislavě.
Na titulní stránce v časopise auto-moto

Po listopadu 1989 se politická situace změnila. Sověti chtěli dokončit společný projekt, ale vedení BAZ už o spolupráci nemělo zájem. Závod AZLK si vyžádal potřebnou dokumentaci a pokusil se uvést vozidlo do výroby, ale nakonec se mu to nepodařilo

Bývalí návrháři, kteří pracovali jak v Tatrách, tak v BAZ, měli rozsáhlé zkušenosti s nerealizovanými projekty. Když však Volkswagen založil v Bratislavě v květnu 1991 novou společnost se společností BAZ, už pro ně nebyly žádné úkoly doma. Takže ti, kteří se naučili své řemeslo na slovenských univerzitách, odešli do zahraničí. Dnes je jich mnoho, kteří jsou dobře známí a úspěšní.

Milan Biroš

Milan Biroš (1954, Banská Bystrica)

V letech 1969 až 1973 studoval strojní a nástrojařské tvarování na Střední umělecké a řemeslné škole v Kremnici. V roce 1982 absolvoval dvouleté postgraduální studium v ​​Košicích VŠT a v Brně, kde se specializoval na projektování. Do BAZ nastoupil hned po střední škole v roce 1973 a pracoval jako konstruktér až do roku 1994. Mezi hlavní projekty v BAZ patřily vnější a interiérové ​​designérské práce pro osobní automobily, dodávky a nákladní automobily. Pracoval také pro Rucker s.r.o. a pro Tatry v Kopřivnici. Byl také zodpovědný za tříkolku v Liazu, nový Daewoo Avia a autobus Karos. Za svou práci získal mnoho ocenění.



Návštěvní kniha

Jméno: *
E-mail: *
10 + 2 *
Text: *
Zdeněk Wachfaitl (zwmbx@email.cz)03.06.2020 (12:39)
Dobrý de, pane Kalino, Vaše sbírka a expozice a formace prezentace je nejlepší záležitostí, co lze v Česku vidět, spatřit a sledovat. To je skutečná premiéra nadšení i pro mne. Děkuji, rád se podívám. Přeji příjemné dny s motory. zwmbx
Luboš (l.cadek@seznam.cz)18.02.2020 (20:34)
Jo,moc pěkné
Jiřina (jiri_cerveny@centrum.cz)16.06.2019 (06:14)
rád na to vzpomínám naplánuji si k vám výlet S pozdravem PhDr Jiří Červený
Don Carlos (DonCarlos@CosaNostra.cz)15.06.2019 (16:51)
Nádhera! Neuvěřitelné a úžasné!
Roman Hakl (romanhakl@naxos.cz)06.04.2019 (21:05)
Pavle naadhera!!! diky za pozvani a diky za to co delas, protoze to delas mooc dobre!!! jen tak daal !!! Roman
Další příspěvky

© 2020 Pavel Kalina - www.cabrio.cz 603 27 27 10
Kopírováni fotografií a textu, i částečně, není bez písemného svolení majitele a přesné citace pramene povoleno